Monday, January 10, 2011

Katakan tidak pada AIS!

slurrpp!

Minum air berais lepas makan memang best! Tapiiii tahukah anda ais?air berais boleh menyebabkan badan kita lembik lemah??Sebenarnya aku pun baru je tau Jumaat lepas time kelas bahasa Jepun.

Erk?Ape kaitan lak ais ngan kelas bahasa Jepun?

Yes! masa kelas Jepun la aku baru tahu info ni.Ntah macam ne ntah sensei (sensei=lecturer dalam bahasa Jepun) aku kata kat rumah beliau tak ada ais,kalau tetamu datang baru dia beli ais kat kedai sebab dia kata ais tak elok.Kalau selalu minum/makan ais,nanti badan akan terasa lemah bila kita tua nanti.

Ok.Lepas ni kalau nak tengok aku minum air berais memang jangan harap la payah la..yeke?

Tadi mase aku pon main-main dengan incik Google,aku pun jumpalah info pasal ais ni ag.Rupa-rupanya ais ni boleh sebabkan KANSER???Pergh!!Lebih kurang macam ni la artikal info tu..

Kanser boleh terjadi apabila kita minum air sejuk berais semasa atau selepas makan. Air sejuk berais akan membekukan bahan berminyak yang baru saja anda ambil semasa makan.Ianya akan melemahkan penghadaman.Apabila minyak ini bertindakbalas dengan asid,ianya menghentikan dan menyebabkan penyerapan minyak oleh usus berlaku lebih cepat berbanding dengan makanan pejal yg lain.Ianya akan memenuhi usus kita dan lambat laun boleh menyebabkan kegemukan dan punca kepada kanser.

So,lepas ni lebih baik minum air kosong atau air suam selepas makan.

2 comments:

  1. haah.ais mang leh lemahkan badan.
    aku pon dah kena dulu.mang semput ah nak lari sebab mlm tu minum ais.
    hehe.sukenye kawan2 aku pon ade blog

    satu lagi!!lagu yg sangat BEST!

    ReplyDelete
  2. hu..post bru ckit..segan nk tayang link kat orang..huhu

    ReplyDelete